بغداد همه گزینه ها را علیه حماقت های ترامپ روی میز دارد-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

بغداد همه گزینه ها را علیه حماقت های ترامپ روی میز دارد

ترامپ در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس» گفت: قصد ندارد نیروهای نظامی آمریکا را از عراق خارج کند.
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۷ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 February 05
کد خبر: ۴۲۰۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمد فاطمی زاده: ترامپ روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس»، با بیان اینکه قصد ندارد نیروهای نظامی آمریکا را از عراق خارج کند، گفت: «ما برای ساخت این پایگاه [در عراق] هزینه هنگفتی کرده‌ایم. می‌خواهیم آن را حفظ کنیم. یکی از دلایلی که می‌خواهم این پایگاه را نگه دارم، این است که می‌خواهم کمی حواسمان به ایران هم باشد، چون ایران یک مشکل واقعی است.

این سخنان ترامپ با واکنش منفی مقامات عراقی مواجه شد. در همین رابطه خبرنگار مهر برای بررسی هرچه بیشتر این موضوع با «فادی الشمری» عضو جریان حکمت ملی عراق گفتگو کرده است که شرح آن از نظر می گذرد.

*به نظر شما هدف آمریکایی ها از تداوم حضور نظامی در عراق چیست و آیا واشنگتن درصدد مقابله هرچه بیشتر با محور مقاومت است؟

واقعیت هدف آمریکایی ها برای حضور در عراق و منطقه، سلطه و تحکیم نفوذش در این کشورها برای اجرای سیاست های توسعه طلبانه و طمع های استعماری خودش است تا بدین صورت بتواند بر منطقه و تصمیمات سیاسی و اختلافات برخی کشورها با یکدیگر مسلط شود؛ از این طریق ثروت های کل منطقه را در اختیار خواهد گرفت.

آمریکایی ها با وقاحت و به دور از اصول دیپلماتیک اعلام کردند که به دنبال محاصره جمهوری اسلامی ایران هستند و اتهام هایی را خارج از عرف دیپلماتیک به ایران وارد کرد. این در حالی است که خودش همین اتهامات را انجام می دهد و مرتکب می شود.

طبق ارزیابی من این آرزوها و اهداف به نتیجه نخواهد رسید و عراق در سطح دولت و شخصیت ها نسبت به واقعیت اهداف آمریکایی ها آگاه هستند.

ما در صدد بررسی حدود 20 نقطه متعلق به آمریکایی ها در عراق از طریق حضور نیروها و برخی مستشاران هستیم و دولت عراق نیز از این اقدام حمایت می کند.

تلاش های اطلاعاتی نیز برای شناسایی این نیروهای در حال رشد در برخی پایگاه های مورد استفاده آمریکایی ها در جریان است. این نیروها از سوریه و برخی کشورهای همسایه بازگشته و به مناطق و پایگاه های مبدأ خود بازخواهند گشت.

*ترامپ رئیس جمهور آمریکا صریحا اعلام کرده هدف از حفظ پایگاه های نظامی آمریکا در عراق، نظارت و مراقبت واشنگتن از ایران است. تحلیل شما از این سخن ترامپ چیست؟

سخنان رئیس جمهور آمریکا کسی را غافلگیر نکرد بلکه برای دولت و ارکان نظام سیاسی این کشور هزینه تراشی نمود. آمریکا همیشه به دنبال اختلاف افکنی است.

حفظ پایگاه نظامی آمریکا در عراق مورد پذیرش ما نیست و اجازه چنین کاری به آنها نخواهیم داد. گروهی از افراد و شخصیت ها درون پارلمان و دولت در حال بررسی این مواضع ترامپ هستند تا تصمیم متناسب با آن را اتخاذ کنند. عراق و آمریکا توافق نامه ای امنیتی دارند که همه باید به آن احترام بگذارند.

در حال حاضر آمریکایی ها قادر نیستند در برابر مردم عراق چندین گزینه سیاسی یا نظامی یا مردمی داشته باشند؛ به ویژه اینکه این گزینه ها به قدرت مقاومت مربوط باشد.

این مواضع آمریکایی ها نیز برای سنجش وضعیت عراقی هاست و عملیاتی نخواهد شد. اگر آمریکایی ها بخواهند این مواضع و اظهارات را عملی کنند تمام گزینه های عراق اعم از رسمی یا مردمی یا دیگر گزینه ها روی میز است.

آمریکایی ها حملات علیه خودشان در دوران اشغال عراق را فراموش نکرده اند که منجر به خروج آنها شد. آنها برای چنین حملاتی آماده نیستند و دولت و افکار عمومی آمریکا، اقدامات ترامپ را مورد اعتراض قرار خواهند داد.

*برخی اعضای پارلمان عراق خواهان تصویب قانونی به منظور اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور برای مقابله با اظهارات و تصمیمات ترامپ شده اند. تا چه حد عراقی ها توان نظامی و سیاسی برای اخراج آمریکایی ها دارند؟

تحرکی در عرصه پارلمانی برای مقابله با رفتارهای خصمانه ترامپ در برابر عراق و منطقه در جریان است. عراق نمی پذیرد پایگاهی برای اقدام علیه کشورهای همسایه باشد و چگونه قبول کند کشوری دوست و شریک مانند جمهوری اسلامی ایران مورد حمله قرار گیرد.

بنابراین در برابر هرنوع ارتکاب حماقت آمریکایی ها همه گزینه های ما روی میز است. این اظهارات نیز به دلیل پیامدهای آن در حد حرف باقی می ماند و عملی نخواهد شد.

نباید اقدامی انجام دهیم که به ترامپ برای ارتکاب هرنوع حماقتی بهانه ایجاد کند. عراق خواهان منطقه ای باثبات و به دور از جنگ است. زیرا از توطئه های آمریکا خسته شده و به دنبال بهبود اقتصاد و برقراری روابط جدید است.

مهر

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده